Je m'étais promis d'aller voir Harbour Grace, village situé à environ 1h15 de St-John's pour voir d'où était partie Amelia Earhart pour son vol transatlantique en solo. En arrivant à Harbour Grace, on découvre un superbe DC 3. Voici son histoire telle qu'on peut la lire sur le site suivant à l'onglet "Attractions":
http://www.hrgrace.ca/spiri.htm
The "Spirit of Harbour Grace" was manufactured in 1943 by the Douglas Aircraft Company in Santa Monica, California and was on charge to the United States Air Force. It served in North Africa until the end of the second world war when it was purchased by Resort Airlines in the United States. Later it was purchased by Leeward Aeronautical Service Lake Central Airlines where it was used as C47 cargo aircraft. In 1951, the plane was purchased by a Canadian company and modifies as a DC-3 Douglas. The craft was owned by Quebec Air until purchased by Roger Pike in 1977. It then transported food and dairy products from Stephenville to Goose Bay under private registration. In 1983, Mr. Pike acquired ownership of Labrador Airways Limited adn the DC-3 was based out of Goose Bay transporting mail and cargo.
The aircraft was retired in 1988 and restored close to its original condition. The Douglas Aircraft Corporation developed a prototype aircraft, the DC-1 in 1931.
A new and more advanced aircraft, the DC-2 was developed, and went into service in 1932. The DC-3, the model of the "Spirit of Harbour Grace" which stands at the Riverhead commemoration Harbour Grace's rich past in aviation went into commercial service in 1935 and is know as the aircraft that changed the world with more than 11, 000 of that type being produced in the United States alone. "The Spirit of Harbour Grace" was given to the town in 1993 from the Pike family. Mr. Pike sincerely wishes that Harbour Grace will always receive the rightful recognition for the part it played in international aviation. The wing span of the "Spirit of Harbour Grace" is 95 feet. It is 64 feet five inches long and stands at a height of 16 feet, 5 1/2 inches. The aircraft weighs 26, 200 pounds and contains 2 Pratt and Whitney R-1830 engines which allow it to fly at 135kts/150mph.
J'ai voulu me diriger vers le musée consacré à Amelia Earhart mais il est présentement en restauration et n'ouvrira à nouveau qu'en 2013: avis aux intéressés!
ll est situé dans le village de Harbour Grace et non à l'aéroport.
Et voici des photos éloquentes du "Airfield"... ou de ce qu'il en reste!
Bien que le gazon soit coupé (ou fauché... les bâtiments à droite ressemblent davantage à des remise de tondeuses et tracteurs qu'à des hangars d'avion) il n'y a aucune vie aux alentours... Totalement abandonné. C'est vraiment désolant à voir, un lieu qui est pourtant si riche d'histoire!
On y interdit le golf.. et l'équitation et autre chose que je n'ai pas pu décoder sur la pancarte, c'est vous dire le peu de surveillance et l'état des lieux.
Une plaque commémorative est plantée à l'extrémité de la piste tout près des rochers...
La dénivellation de la piste est très importante comme vous pouvez le voir
Voilà, c'est tout ce que j'ai pu rapporter de souvenirs de coin de Terre-Neuve...
Mais j'ai quand même marché au milieu de la piste, je me suis arrêté, en silence, au grand vent, et j'ai eu une pensée émue pour cette aviatrice exceptionnelle qu'était Amelia Earhart et tous ces grands héros de l'aviation qui ont décollé de cette piste.
Denis










