
A380 Qantas groundés!
- Charles
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Je viens de réaliser que la photo que j'ai mise plus haut est celle d'une pièce de l'avion en question qui a été retrouvée sur l'île de Batam. C'est effectivement un disque de turbine et le pattern de rupture en trois morceaux à peu près égaux est cohérent avec un éclatement en vol.
Mais cet éclatement n'est pas nécessairement la cause de l'accident, il peut être une conséquence d'un autre bris plus en amont dans le moteur.
Charles
Mais cet éclatement n'est pas nécessairement la cause de l'accident, il peut être une conséquence d'un autre bris plus en amont dans le moteur.
Charles
- treer1
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Voici la cause officielle.
http://www.lesaffaires.com/secteurs-d-a ... embre-2010
Bonne lecture!
Bye
treer1
Eric Tremblay
http://www.lesaffaires.com/secteurs-d-a ... embre-2010
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Eric Tremblay
- Charles
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Intéressant! J'aime bien la phrase qui dit que l'avion était en route vers Disney...
Il y a une explication un peu plus détaillée ici: http://news.yahoo.com/s/ap/20101112/ap_ ... jumbo_woes
La théorie que j'ai entendue est à l'effet que la conduite de retour d'huile d'un roulement du moteur aurait été bloquée par des résidus de coke et que, suite à ça, la cage du roulement se serait remplie d'huile au complet, ce qui aurait causé une fuite d'huile dans le moteur par les joints d'étanchéité des roulements autour des arbres. Cette huile se serait alors enflammée et aurait entraîné une surchauffe des composantes de la turbine, causant ultimement l'éclatement d'un disque de l'étage intermédiaire du moteur.
Charles
Il y a une explication un peu plus détaillée ici: http://news.yahoo.com/s/ap/20101112/ap_ ... jumbo_woes
La théorie que j'ai entendue est à l'effet que la conduite de retour d'huile d'un roulement du moteur aurait été bloquée par des résidus de coke et que, suite à ça, la cage du roulement se serait remplie d'huile au complet, ce qui aurait causé une fuite d'huile dans le moteur par les joints d'étanchéité des roulements autour des arbres. Cette huile se serait alors enflammée et aurait entraîné une surchauffe des composantes de la turbine, causant ultimement l'éclatement d'un disque de l'étage intermédiaire du moteur.
Charles
Last edited by Charles on Tue 16 Nov, 2010 17:53, edited 1 time in total.
- toxedo_2000
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Les Australiens et les employés de la compagnie disent "Quantas" eux-mêmes ou, pour être précis avec l'accent australien: "kwontus" avec le "t" à peine prononcé, presque comme "kwonnus".
Les petits comiques disent "Quant Ass" avec l'accent sur la dernière syllabe.
Anyway, c'est une abbréviation, on devrait épeler les lettres pour être parfaitement correct (Queensland And Northern Territory Aerial Services).
Charles
Les petits comiques disent "Quant Ass" avec l'accent sur la dernière syllabe.
Anyway, c'est une abbréviation, on devrait épeler les lettres pour être parfaitement correct (Queensland And Northern Territory Aerial Services).
Charles
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Tailrotor
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A380 quelques détails de plus...
Copie d'un courriel reçu ce matin:
A380 problems in detail
A pilot at OZ OZ, a retired commercial airline pilot, who is keeping us abreast of events surrounding the A380 incident that occurred as the flight left Singapore last week. Here is a communication from one of his friends who is close to the flight crew who handled the incident. It makes interesting reading although I don't understand all of the acronyms used.
Here are just SOME of the problems Richard had in Singapore last week aboard
QF32.... I won't bother mentioning the engine explosion!.... oops...
mentioned the engine explosion, sorry.....
* massive fuel leak in the left mid fuel tank (the beast has 11 tanks,
including in the horizontal stabilizer on the tail)
* massive fuel leak in the left inner fuel tank
* a hole on the flap canoe/fairing that you could fit your upper body
through
* the aft gallery in the fuel system failed, preventing many fuel transfer
functions
* fuel jettison had problems due to the previous problem above
* bloody great hole in the upper wing surface
* partial failure of leading edge slats
* partial failure of speed brakes/ground spoilers
* shrapnel damage to the flaps
* TOTAL loss of all hydraulic fluid in the Green System (beast has 2 x
5,000 PSI systems, Green and Yellow)
* manual extension of landing gear
* loss of 1 generator and associated systems
* loss of brake anti-skid system
* unable to shutdown adjacent #1 engine using normal method after landing
due to major damage to systems
* unable to shutdown adjacent #1 engine using using the fire switch!!!!!!!!
Therefore, no fire protection was available for that engine after the
explosion in #2
* ECAM warnings about major fuel imbalance because of fuel leaks on left
side, that were UNABLE to be fixed with cross-feeding
* fuel trapped in Trim Tank (in the tail). Therefore, possible major CofG
out-of-balance condition for landing. Yikes!
* and much more to come..........
Richard was in the left seat, FO in the right), SO in the 2nd obs seat
(right rear, also with his own Radio Management Panel, so he probably did
most of the coordination with the ground), Capt Dave Evans in the 1st obs
seat (middle). He is a Check & Training Captain who was training Harry
Wubbin to be one also. Harry was in the 3rd obs seat (left rear). All 5
guys were FLAT OUT, especially the FO who would have been processing
complicated 'ECAM' messages and procedures that were seemingly never-ending!
A380 problems in detail
A pilot at OZ OZ, a retired commercial airline pilot, who is keeping us abreast of events surrounding the A380 incident that occurred as the flight left Singapore last week. Here is a communication from one of his friends who is close to the flight crew who handled the incident. It makes interesting reading although I don't understand all of the acronyms used.
Here are just SOME of the problems Richard had in Singapore last week aboard
QF32.... I won't bother mentioning the engine explosion!.... oops...
mentioned the engine explosion, sorry.....
* massive fuel leak in the left mid fuel tank (the beast has 11 tanks,
including in the horizontal stabilizer on the tail)
* massive fuel leak in the left inner fuel tank
* a hole on the flap canoe/fairing that you could fit your upper body
through
* the aft gallery in the fuel system failed, preventing many fuel transfer
functions
* fuel jettison had problems due to the previous problem above
* bloody great hole in the upper wing surface
* partial failure of leading edge slats
* partial failure of speed brakes/ground spoilers
* shrapnel damage to the flaps
* TOTAL loss of all hydraulic fluid in the Green System (beast has 2 x
5,000 PSI systems, Green and Yellow)
* manual extension of landing gear
* loss of 1 generator and associated systems
* loss of brake anti-skid system
* unable to shutdown adjacent #1 engine using normal method after landing
due to major damage to systems
* unable to shutdown adjacent #1 engine using using the fire switch!!!!!!!!
Therefore, no fire protection was available for that engine after the
explosion in #2
* ECAM warnings about major fuel imbalance because of fuel leaks on left
side, that were UNABLE to be fixed with cross-feeding
* fuel trapped in Trim Tank (in the tail). Therefore, possible major CofG
out-of-balance condition for landing. Yikes!
* and much more to come..........
Richard was in the left seat, FO in the right), SO in the 2nd obs seat
(right rear, also with his own Radio Management Panel, so he probably did
most of the coordination with the ground), Capt Dave Evans in the 1st obs
seat (middle). He is a Check & Training Captain who was training Harry
Wubbin to be one also. Harry was in the 3rd obs seat (left rear). All 5
guys were FLAT OUT, especially the FO who would have been processing
complicated 'ECAM' messages and procedures that were seemingly never-ending!
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Cairan
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Pour donner de la crédibilité au courriel qui circule...
Article de Avweb sur le sujet
Et pratiquement une copie conforme du fameux "courriel", un article de News.com.au...
Article de Avweb sur le sujet
Et pratiquement une copie conforme du fameux "courriel", un article de News.com.au...
- chuck
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Re: Photographies et diagrammes des dommages subits
Cairan wrote:The Anatomy of the Airbus A380 QF32 near disaster
J'adore... quand je pense que l'on a des rappels continuels sur le devoir de moral des ingés.... !!!
Je pense qu'il y en a un qui va avoir des comptes à rendre.. son nom est écrit en gros en plus!
Par contre, le commentaire de Zortiander est parfait ;)
D'un autre coté, on passe sous silence presque parfait l’atterrissage avec le feux à bord du 787... feu qui d’après les rumeurs était loin d’être aussi "bénin" que ce qu'il est dit dans la presse.
Le 380 a été mis sous le feu des projecteurs dés son lancement officiel, afin d'attirer les masses et ainsi garantir une séduction des cies aériennes major au passage. Le pb est qu'une fois sous les projecteurs, si on ne met pas de maquillage, tous les défauts et les avantage sont amplifiés !!

